Some-koulutuksessa mentiin #jcipori-kärjellä

Porin Nuorkauppakamari järjesti 15.10. Some-koulutuksen Porin Sokos Hotel Vaakunassa. Paikalle saapui 11 somennälkäistä kamarilaista ja muuta aiheesta kiinnostunutta. Koulutuksen tarkoituksena oli pureutua somessa olemisen syihin sekä siihen, mitä somessa kannattaa tehdä. Erityisesti pohdittiin sitä, mitä asioita kannattaa miettiä, jotta somesta saa parhaan hyödyn liiketoimintaan tai vaikka oman henkilöbrändin kehittämiseen.

Koulutuksen aluksi PNKK:n IND, Mari Viljanen esitteli yleisimpiä some-kanavia ja kertoi niiden ominaispiirteistä. Suomessa käytetyimpiä some-kanavia ovat yhä Facebook, Twitter ja Instagram, mutta uudetkin kanavat valtaavat pikku hiljaa alaa. Varsinkin nuorilla Facebookin sijaan käytössä on useammin Snapchat, Ask.fm ja Kik-messenger. Kyselyn perusteella koulutukseen osallistuneilla Facebook oli selkeästi eniten käytössä, Twitterin tullessa hyvänä kakkosena perässä.

Kanavien listauksen jälkeen käytiin toisena kouluttajana toimineen, PNKK:n LIO:n, Eveliina Sillanpään johdolla läpi muutamia vinkkejä siitä, miten someen kannattaa kirjoittaa. Koska sosiaalista mediaa luetaan useimmiten ruudulta, on  tekstin rakenteeseen kiinnitettävä huomiota. Sen lisäksi, että teksti kannattaa pitää lyhyenä, myös kappaleiden täytyy olla lyhyempiä. Lauserakenteet, listaukset ja väliotsikot lisäävät osaltaan tekstin silmäiltävyyttä ja helppolukuisuutta.

Tekstin rakenteen lisäksi koulutuksessa pohdittiin sitä, miten somessa kuuluu käyttäytyä ja mistä asioista kannattaa puhua. Asiakaspalvelun vieminen someen alkaa yleistyä oikeutetusti sen tehokkuuden ja kuluttajaystävällisyyden takia. Asiantuntijaimagoa luodessa kannattaa osallistua oman alan keskusteluun aktiivisesti ja jakaa tietoa muille. Yrityksen kannattaa kuunnella oman kohderyhmän toimia herkällä korvalla ja hyödyllisen tiedon jakaminen puuduttavan markkinointitekstin sijaan antaa oikeasti arvoa lukijalle ja sitouttaa seuraajia.

Alun teoriaosuuden jälkeen perehdyttiin Kallo Worksin kehittämän työpajametodin pohjalta Porin Nuorkauppakamarin digistrategiaan. Työpajassa keskityttiin ryhmätyöskentelyn ja keskustelun avulla neljään ydinkysymykseen:

1. Miksi olemme somessa?

2. Kenelle viestimme somessa?

3. Missä kanavissa olemme somessa?

4. Mitä juuri meidän kannattaa somessa kertoa?

Työpajasta saatiin paljon hyvää tietoa ja hyviä ideoita siihen, miten Porin Nuorkauppakamarin some-strategiaa kannattaa kehittää. Nyt vuorossa on oppien vieminen käytäntöön LIO:n johdolla.

 

IMG-20151015-WA0003 IMG-20151015-WA0004 InstagramCapture_16eabe8d-79b5-4ded-a464-483bb25f4ad4

Teksti: Eveliina Sillanpää

Kuvat: Mari Viljanen

 

Julkaistu kohteessa Kamariuutiset